MY I MEDIA
Autor: Elżbieta Klonowska – Praczyk
Nauczyciele współpracujący przy realizacji innowacji: Monika, Matuszak, Krzysztof Cylt, Sylwia Chudziak, Joanna Kołaczyńska
Umiejętność korzystania z mediów jest jedną z kluczowych kompetencji we współczesnym społeczeństwie, która często decyduje o sukcesie – edukacyjnym, społecznym, zawodowym – młodego człowieka. Dodatkowo, w czasach pandemii kompetencje cyfrowe medialne uczniów zyskały w procesie edukacji szczególne znaczenie. Szkolna rzeczywistość, nawet po powrocie do nauki stacjonarnej, wymaga częstszego wykorzystania internetu i stosowania rozwiązań technologicznych jeszcze kilka lat temu uznawanych za nowości. Smartfony, aplikacje, oprogramowania do pracy zdalnej stały się szkolna rzeczywistością Dlatego warto edukować uczniów, aby z tych nowości potrafili korzystać w sposób poprawny i bezpieczny.
Inspiracją do opracowania i wprowadzenia innowacji były wykłady i warsztaty w ramach VII Konferencji z cyklu „Szkoła XXI wieku. Edukacja cyfrowa i kompetencje medialne, w której uczestniczyłam w ubiegłym roku szkolnym. Ponadto doświadczenia związane z realizacją innowacji „Kamera i flesz – spotkania z filmem i fotografią” pokazały, że uczniowie interesują się tematyką szeroko pojętych mediów i chętnie brali udział w zróżnicowanej ofercie zajęć innowacyjnych.
Innowacja będzie miała charakter programowo – organizacyjny. Program innowacji rozszerza treści uwzględnione w podstawie programowej. Realizowany będzie podczas zajęć szkolnych (zajęcia z wychowawcą, język polski, język angielski) oraz zajęć popołudniowych, czy pozaszkolnych (warsztaty, wyjścia, wycieczki). Innowacja wpisuje się również w realizowany w szkole program doradztwa zawodowego i program profilaktyczny.
Innowacja adresowana jest dla uczniów klas IV i będzie kontynuowana w kolejnych latach ich nauki w szkole.
Cel główny:
- podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie odbioru mediów i posługiwania się mediami jako narzędziami niezbędnymi współczesnemu człowiekowi.
Cele szczegółowe:
- poszerzenie wiedzy uczniów na temat historii i rodzajów mediów,
- zrozumienie funkcji komunikacyjnych mediów,
- kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru przekazów medialnych,
- uświadomienie zagrożeń płynących z mediów,
- umożliwienie uczniom odwiedzenia miejsc gdzie tworzone są przekazy medialne, np. studio radiowe, telewizja, redakcja gazety,
- poznanie specyfiki zawodów związanych z mediami i wejście w rolę twórcy, np. wydanie numeru gazety szkolnej, nagranie audycji, opracowanie informacji na stronę internetową,
- doskonalenie umiejętności gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji,
- zrozumienie ekonomii mediów,
- poznanie zagadnień związanych z prawami autorskimi.