dziennik elektroniczny2

A- A A+

Spis treści

MY I MEDIA

Autor: Elżbieta Klonowska – Praczyk

Nauczyciele współpracujący przy realizacji innowacji: Monika, Matuszak, Krzysztof Cylt, Sylwia Chudziak, Joanna Kołaczyńska

 

Umiejętność korzystania z mediów jest jedną z kluczowych kompetencji we współczesnym społeczeństwie, która często decyduje o sukcesie – edukacyjnym, społecznym, zawodowym – młodego człowieka. Dodatkowo, w czasach pandemii kompetencje cyfrowe medialne uczniów zyskały w procesie edukacji szczególne znaczenie. Szkolna rzeczywistość, nawet po powrocie do nauki stacjonarnej, wymaga częstszego wykorzystania internetu i stosowania rozwiązań technologicznych jeszcze kilka lat temu uznawanych za nowości. Smartfony, aplikacje, oprogramowania do pracy zdalnej stały się szkolna rzeczywistością Dlatego warto edukować uczniów, aby z tych nowości potrafili korzystać w sposób poprawny i bezpieczny.

Inspiracją do opracowania i wprowadzenia innowacji były wykłady i warsztaty w ramach VII Konferencji z cyklu „Szkoła XXI wieku. Edukacja cyfrowa i kompetencje medialne, w której uczestniczyłam w ubiegłym roku szkolnym. Ponadto doświadczenia związane z realizacją innowacji „Kamera i flesz – spotkania z filmem i fotografią” pokazały, że uczniowie interesują się tematyką szeroko pojętych mediów i chętnie brali udział w zróżnicowanej ofercie zajęć innowacyjnych.

Innowacja będzie miała charakter programowo – organizacyjny. Program innowacji rozszerza treści uwzględnione w podstawie programowej. Realizowany będzie podczas zajęć szkolnych (zajęcia z wychowawcą, język polski, język angielski) oraz zajęć popołudniowych, czy pozaszkolnych (warsztaty, wyjścia, wycieczki). Innowacja wpisuje się również w realizowany w szkole program doradztwa zawodowego i program profilaktyczny.

Innowacja adresowana jest dla uczniów klas IV i będzie kontynuowana w kolejnych latach ich nauki w szkole.

Cel główny:

- podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie odbioru mediów i posługiwania się mediami jako narzędziami niezbędnymi współczesnemu człowiekowi.

Cele szczegółowe:

- poszerzenie wiedzy uczniów na temat historii i rodzajów mediów,

- zrozumienie funkcji komunikacyjnych mediów,

- kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru przekazów medialnych,

- uświadomienie zagrożeń płynących z mediów,

- umożliwienie uczniom odwiedzenia miejsc gdzie tworzone są przekazy medialne, np. studio radiowe, telewizja, redakcja gazety,

- poznanie specyfiki zawodów związanych z mediami i wejście w rolę twórcy, np. wydanie numeru gazety szkolnej, nagranie audycji, opracowanie informacji na stronę internetową,

- doskonalenie umiejętności gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji,

- zrozumienie ekonomii mediów,

- poznanie zagadnień związanych z prawami autorskimi.

 

Początek strony