INNOWACJE W NASZEJ SZKOLE
MY I MEDIA
Autor: Elżbieta Klonowska – Praczyk
Nauczyciele współpracujący przy realizacji innowacji: Monika, Matuszak, Krzysztof Cylt, Sylwia Chudziak, Joanna Kołaczyńska
Umiejętność korzystania z mediów jest jedną z kluczowych kompetencji we współczesnym społeczeństwie, która często decyduje o sukcesie – edukacyjnym, społecznym, zawodowym – młodego człowieka. Dodatkowo, w czasach pandemii kompetencje cyfrowe medialne uczniów zyskały w procesie edukacji szczególne znaczenie. Szkolna rzeczywistość, nawet po powrocie do nauki stacjonarnej, wymaga częstszego wykorzystania internetu i stosowania rozwiązań technologicznych jeszcze kilka lat temu uznawanych za nowości. Smartfony, aplikacje, oprogramowania do pracy zdalnej stały się szkolna rzeczywistością Dlatego warto edukować uczniów, aby z tych nowości potrafili korzystać w sposób poprawny i bezpieczny.
Inspiracją do opracowania i wprowadzenia innowacji były wykłady i warsztaty w ramach VII Konferencji z cyklu „Szkoła XXI wieku. Edukacja cyfrowa i kompetencje medialne, w której uczestniczyłam w ubiegłym roku szkolnym. Ponadto doświadczenia związane z realizacją innowacji „Kamera i flesz – spotkania z filmem i fotografią” pokazały, że uczniowie interesują się tematyką szeroko pojętych mediów i chętnie brali udział w zróżnicowanej ofercie zajęć innowacyjnych.
Innowacja będzie miała charakter programowo – organizacyjny. Program innowacji rozszerza treści uwzględnione w podstawie programowej. Realizowany będzie podczas zajęć szkolnych (zajęcia z wychowawcą, język polski, język angielski) oraz zajęć popołudniowych, czy pozaszkolnych (warsztaty, wyjścia, wycieczki). Innowacja wpisuje się również w realizowany w szkole program doradztwa zawodowego i program profilaktyczny.
Innowacja adresowana jest dla uczniów klas IV i będzie kontynuowana w kolejnych latach ich nauki w szkole.
Cel główny:
- podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie odbioru mediów i posługiwania się mediami jako narzędziami niezbędnymi współczesnemu człowiekowi.
Cele szczegółowe:
- poszerzenie wiedzy uczniów na temat historii i rodzajów mediów,
- zrozumienie funkcji komunikacyjnych mediów,
- kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru przekazów medialnych,
- uświadomienie zagrożeń płynących z mediów,
- umożliwienie uczniom odwiedzenia miejsc gdzie tworzone są przekazy medialne, np. studio radiowe, telewizja, redakcja gazety,
- poznanie specyfiki zawodów związanych z mediami i wejście w rolę twórcy, np. wydanie numeru gazety szkolnej, nagranie audycji, opracowanie informacji na stronę internetową,
- doskonalenie umiejętności gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji,
- zrozumienie ekonomii mediów,
- poznanie zagadnień związanych z prawami autorskimi.
PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„WIERSZOWANIE JĘZYKOWE, CZYLI WIELOJĘZYCZNOŚĆ NA CZASIE”
OPRACOWANY PRZEZ MGR KRZYSZTOFA CYLT
Inspiracją do powstania innowacji jest zamiłowanie do rymowania i wierszowania w językach obcych oraz nowatorskie szkolenie ODN „Limerykowe Rymowanie”. „Wierszowanie językowe” ma na celu skłonienie, zachęcenie uczniów do literackiej zabawy pełnej spontaniczności w poznawaniu warsztatu oraz kształtowaniu sprawności literackiej. Potrzebę poetyckiej improwizacji chwaliła i promowała wśród Polaków nasza cenna noblistka Wisława Szymborska, która tak pisała o drobnych formach wierszowanych: „Limeryki to niesforne ziółko z ogrodu literatury angielskiej. Jakoś dziwnie przyjęło się też w Polsce, grunt okazał się podatny”.
Dzięki współpracy z nauczycielami uczniowie będą tworzyć coś niepowtarzalnego i innowacyjnego – zbiór poezji wielojęzycznej (książkę wielojęzyczną) w której znajdą się najciekawsze wiersze. Twórcy będą mogli pisać w obcych językach nie tylko limeryki, ale również wiersze białe oraz inne formy pełne wyszukanych środków stylistycznych. Całość działań będzie służyć promocji szkoły i upowszechnianiu czytelnictwa w dobie epidemii COVID-19. Przedsięwzięcie wesprze działania Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły.
Założeniem innowacji jest przyczynienie się do zmotywowania uczniów w kreatywnej, lingwistyczno-artystycznej nauce języków obcych. Zaangażowanie i niebanalna wyobraźnia młodych ludzi z pewnością wpłyną na pozytywną realizację programu, a całokształt realizowanych działań okaże się sukcesem w posługiwaniu się językami obcymi.
Cele ogólne / podstawowe:
Cele szczegółowe:
Program zajęć z przedsiębiorczości w języku angielskim w ramach godzin dyrektorskich rozwijających kreatywność i uzdolnienia
pt.: ”Encyklopedia wiedzy i umiejętności młodego przedsiębiorcy i dobrego pracownika”
AUTORKA: mgr Olga Twarda
Cel ogólny:
Rozwijanie kompetencji językowych (język angielski) połączone z rozwijaniem postawy przedsiębiorczości i doskonalenie kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy.
Cele szczegółowe:
a. Rozwijanie kompetencji językowych
b. Poznanie swoich mocnych i słabych stron
c. Doskonalenie postawy kreatywności i przedsiębiorczości
d. Motywowanie do rozwijania własnych talentów i zainteresowań
e. Rozwijanie kompetencji miękkich: zarządzanie czasem, organizacja pracy, współpraca w grupie, dotrzymywanie terminów itp.
f. Poznanie rynku pracy, zawodów przyszłości.
g. Oszczędzanie i planowanie budżetu.
Innowacyjność programu:
Połączenie treści z podstaw przedsiębiorczości z rozwijaniem kompetencji językowych.
"DROGOWSKAZY DO WYMARZONEGO ZAWODU" - przewidziana na lata 2017-2020
autorzy: Anna Kowalewska-Skorupa, Elżbieta Klonowska-Praczyk, Olga Twarda
Zamysł wprowadzenia innowacji poprzedzony został dobrą praktyką związaną z poprzednią innowacją zrealizowaną na terenie Gimnazjum 66 w latach 2014-2017 pt.: ”Kamera i flesz – spotkania z filmem i fotografią”, projektem unijnym finansowanym z programu PO WER pt.: ”Twarzą w twarz” zrealizowanym w roku 2016 w Zespole Szkół nr 1 oraz z diagnozy potrzeb i oczekiwań uczniów. Ponadto autorzy innowacji wychodząc naprzeciw wyzwaniom nowej podstawy programowej połączyli wspomniane doświadczenia ze zmianami w organizacji poszczególnych etapów kształcenia i stworzyli spójny plan wszechstronnego przygotowania uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej oraz zawodu. W ramach poprzedniej innowacji i realizacji projektu: „Twarzą w twarz” uczniowie praktycznie, w formie warsztatowej, poznawali tajniki zawodów związanych z pracą w telewizji i filmie oraz doskonalili umiejętności językowe i spotkało się to z dużym uznaniem z ich strony. Z przeprowadzonej ewaluacji wynikało, że działania zaproponowane w ramach projektów pozwoliły poznać zawody od kuchni i zdobyć nowe doświadczenia w sposób ciekawy, wartościowy i nowoczesny.
CEL GŁÓWNY:
Rozwijanie postawy przedsiębiorczości wraz z doskonaleniem praktycznych umiejętności językowych i doskonalenie kompetencji miękkich.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
się w życiu zawodowym,
podział zadań),
kreatywności itp.
„Kamera i flesz – spotkania z filmem i fotografią”- realizowana w latach 2014-2017
autorzy: Anna Kowalewska-Skorupa, Elżbieta Klonowska-Praczyk, Olga Twarda
Zamysł wprowadzenia innowacji poprzedzony został wieloletnią dobrą praktyką oraz diagnozą potrzeb i oczekiwań uczniów.. Innowacja ta wpisuje się również w realizowany w szkole program doradztwa zawodowego oraz program profilaktyczny. Jest też reakcją na zmieniające się potrzeby rynku pracy i odpowiada jego dynamice. Innowacja ta wykorzystuje również narzędzia adekwatne do osiągnięć naukowo-technicznych wynikających z medializacji i audiowizualizacji współczesnego świata.
„Młody Europejczyk – poliglota, naukowiec i przedsiębiorczy podróżnik” - realizowana w latach 2010-2013
autorzy: Olga Twarda, Izabela Zahorska-Klonowska
Fundamentem programu stała się potrzeba rozwijania zainteresowań językowych, kulturoznawczych i przyrodniczych uczniów. Ciekawe i niekonwencjonalne zadania przewidziane do realizacji, ujęte w sposób holistyczny i zintegrowane z zadaniami językowymi, skorelowano z programem nauczania, co umożliwiło rozszerzenie zdobytej przez uczniów wiedzy i praktyczne jej zastosowanie w życiu codziennym, a tym samym przyczyniło się do podnoszenia ich kompetencji językowych i przyrodniczych. Zapoznanie uczniów z podstawowymi metodami praktycznymi i badawczymi, zachęciło ich do podejmowania konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska i nauki języków obcych, w dynamicznie rozwijającym się społeczeństwie europejskim, a integracja treści językowych z nauczaniem przedmiotów artystycznych promowała ideę przedsiębiorczości i ukazywała realną potrzebę uczenia się i znajomości języków obcych na poziomie co najmniej komunikacyjnym. Nabyte przez uczniów umiejętności przekształcone w produkty końcowe takie jak np. prezentacje, słowniki, albumy, dzieła malarskie i rzeźbiarskie propagowały ideę przedsiębiorczości i rozwijały umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji oraz doskonaliły umiejętności posługiwania się technologiią informatyczno- komunikacyjną.
Do pracowania programu skłoniła szkołę potrzeba stosowania nowoczesnych metod nauczania i uczenia się, umacniających kompetencje kluczowe, co z przyczyniło się do zwiększenia motywacji uczniów i uatrakcyjnienia nauki, a także umocnienia związków między edukacją szkolną, a realną problematyką życia codziennego. Program uświadomił, że warto działać na rzeczochrony środowiska oraz, że działania te przynoszą konkretne, wymierne korzyści zarówno ekologiczne jak i finansowe. Ponadto uczniowie nabyi umiejętności swobodnego poruszania się w świecie, w którym znajomość co najmniej jednego języka obcego jest niezbędna, a tym samym potrafią mówić o tym, co ich interesuje, używając języka obcego. Umożliwi im to w późniejszym czasie korzystanie z obcojęzycznych źródeł informacji, a być może również pomoże w przyszłości zdobyć ciekawą pracę, zgodną z ich zainteresowaniami, gdzie znajomość języka będzie dodatkowym atutem.
CEL GŁÓWNY:
Doskonalenie znajomości języków obcych, w oparciu o treści ekologiczne dotyczące potrzeby ochrony, badania i pogłębiania wiedzy o aktualnym stanie środowiska oraz treści kulturowe umożliwiające propagowanie kultury Polski i innych wybranych krajów europejskich.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
DYDAKTYCZNE:
METODOLOGICZNE:
PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ - CHROŃMY ŚRODOWISKO NATURALNE”
( przewidziany do realizacji w latach 2019-2024)
OPRACOWANY PRZEZ MGR IZABELĘ ZAHORSKĄ - KLONOWSKĄ
1. Realizatorzy programu:
2. Problem i założenia programu:
Ideą programu jest rozwijanie aktywności uczniów w zakresie zdobywania wiedzy o stanie środowiska naturalnego, kształtowanie postaw zmierzających do podejmowania działań na rzecz jego ochrony, rezygnacja z biernych postaw na rzecz czynnych działań, które mogą przyczynić się do poprawy jego stanu. W ostatnich latach dużo mówi się o potrzebie ochrony środowiska naturalnego stąd szczególnie ważne wydaję się przekonanie uczniów, że zmiany powinniśmy zacząć od siebie. Ziemia na której żyjemy jest naszym wspólnym dobrem, o które powinniśmy wszyscy się troszczyć. Tylko edukacja od najmłodszych lat, kształtująca właściwe podejście do problemów ekologicznych ma szanse doprowadzić do pożądanych zachowań wobec przyrody, zmienić myślenie i wartościowanie, zacząć dostrzegać piękno natury. Ważne jest, aby poprzez aktywne wprowadzanie dzieci w zagadnienia ekologiczneukształtować właściwy stosunek emocjonalny i poczucie odpowiedzialności za postępowanie wobec przyrody. Uświadamiając dzieciom fakt, że jesteśmy częścią świata przyrodniczego, uczymy odpowiedzialności za utrzymanie naszej planety w niezmienionym stanie. Dopuszczając do degradacji środowiska naturalnego, skazujemy przyszłe pokolenia na wyzwania na niespotykana skalę, które będą miały wpływ na politykę, ekonomię, kulturę. To właśnie nasze dzieci prawdopodobnie silniej odczują skutki zmian klimatu niż my. Będą zmuszone stawić czoła nowym wyzwaniom i będą ponosić koszty z tym związane. Ważne jest abyśmy już teraz pomagali im zrozumieniu przyczyny zmian klimatycznych, namawiali do podejmowania działań minimalizujących skutki tych zmian. Program powstał takżez myślą o korelacji międzyprzedmiotowej, w nadziei, że uda się przeprowadzić cykl zajęć oscylujących wokół ważnych dla nas wszystkich zagadnień ekologicznych. Mam nadzieję, że powstały program przyczyni się do ukształtowania postaw i umiejętności sprzyjających poprawie stanu środowiska naturalnego, a tym samym stanie się wkładem w najbardziej opłacalną, długofalową inwestycje w zachowanie naszej planety w niezmienionym stanie .
3. Cele programu:
Cel główny :
Kształtowanie motywacji wiedzy i umiejętności ekologicznego stylu życia, zainteresowania środowiskiem naturalnym,a także podejmowanie trwałych działań, na rzecz jego ochrony, życia w czystym zdrowym i estetycznym środowisku.
Cele szczegółowe: