dziennik elektroniczny2

A- A A+

Spis treści

1. Świetlica: "Gry i zabawy stolikowe z klockami konstrukcyjnymi"

2. Klasy I-III - zajęcia dodatkowe

3. Zajęcia z godzin dyrektorskich

4. Zajęciu indywidualne różnego typu: IPET, nauczanie indywidualne, zajęcia rewalidacyjne itp

5. Imprezy szkolne: apele, projekty

6. Innowacje pedagogiczne: "Media i my",


ROK SZKOLNY 2022/23

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W warsztatach wykorzystano kamerę cyfrową i aparat fotograficzny.z Laboratorium Przyszłości.

 

 

W warsztatach wykorzystano kamerę cyfrową i aparat fotograficzny.z Laboratorium Przyszłości.

FILMIK PONIŻEJ:

 https://youtu.be/rWWQm9vZY_4

 

FILMIK PONIŻEJ:

https://youtu.be/v2Aj8zY-MLc

 

 

 

 

 

Filmik tutaj

Relacja zdjęciowa z przedstawienia poniżej: http://zs1poz.pl/aktualnosci-szkolne/638-przygoda-w-bibliotece-przedstawienie-uczniow-klas-piatych-pasowanie-na-czytelnika

Filmik z występu tutaj

 

 

http://zs1poz.pl/aktualnosci-szkolne/657-rozstrzygniecie-konkursu-seflie-z-patronem

Kampania Społeczna z wykorzystaniem aparatu cyfrowego i kamery:

Projekt; Profesor Józef Kostrzewski - człowiek z pasją 13.02-3.03

Dzień 3 marca to ważna data w kalendarzu naszej szkoły – Dzień Patrona. W tym roku święto przybrało charakter telewizji śniadaniowej. Na zgromadzonych w sali gimnastycznej uczniów czekało wiele atrakcji: konkurs, interaktywne zadania, wywiady, występy artystyczne oraz nagrody i wyróżnienia.

Na początek – z humorem i w tematyce programu: „Józef Kostrzewski – człowiek z pasją” sylwetkę profesora słowami piosenki zaprezentowała Grupa Wokalna pod kierownictwem pani Agnieszki Teleckiej. Kiedy wybrzmiały słowa refrenu: „Gdy pasję masz, czujesz życia sens. Gdy pasję masz z siebie więcej dasz. Pasja to coś, dla czego warto żyć. Energia sił by pełniej z ludźmi być.”(słowa pani Joanna Kołaczyńska) – na kanapie zasiedli Uczniowie z pasją. Na pytania o swoje zainteresowania i pasje opowiadali: Aurelia, Natalia i Ania z klasy 4a, Zuzia z klasy 5a oraz Angelika z klasy 7b, Alex z klasy 8a i Tomek z klasy 8b. Wśród zaprezentowanych pasji znalazły się: piłka nożna, rysunek, jazda konna, pisarstwo, lotnictwo i gra na perkusji.

Widownia wzięła udział w interaktywnej zabawie polegającej na wskazaniu skojarzeń związanych z Józefem Kostrzewskim – wśród najczęstszych pojawiało się: archeologia i Biskupin. Następnie przedstawiciela klas wzięli udział w quizie o Patronie i szkole. Pytania nie były trudne, a uczniowie świetnie poradzili sobie z odpowiedziami. Kolejnym punktem programu było rozwiązanie konkursu „Selfie z Patronem”. Ku uciesze organizatorek konkursu: pani Elżbiety Praczyk i Lidii Raczak wpłynęło wiele ciekawych prac. Nagrody główne otrzymali: Karolina z klasy 4a – I miejsce, Aurelia i Julia z klasy 4a, Alex z klasy 8a, Natasza z klasy 6a – II miejsce oraz Marcel z klasy 7a, Janek i Staś z klasy 4b – III miejsce. Pozostali uczestnicy otrzymali wyróżnienia. Ponadto wręczono również nagrody za Ligę Piłki Siatkowej klas 7-8. Pierwsze miejsce wywalczyła klasa 8a, drugie – 8c, a trzecie zajęła klasa 7b.

Następnie prowadzące program: Natasza i Wiktoria zaprosiły Julię i Natalię z klasy 4a oraz panią Elżbietę Praczyk aby opowiedziały kampanii społecznej przygotowanej przez klasę 4a. Hasło kampanii brzmiało „Nie marnuj papieru, drzew brakuje wielu” i piosenkę o takiej tematyce zaśpiewały podczas programu uczennice z klasy 4a.

Na zakończenie programu ponownie wystąpiła Grupa Wokalna z kolejną piosenką o Józefie Kostrzewskim.

http://www.zs1poz.pl/aktualnosci-szkolne/649-jozef-kostrzewski-czlowiek-z-pasja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Współpraca z Chorwacją:

1. Projekt: "Szczęście jest wyborem" - montaż słowno-muzyczny

http://zs1poz.pl/aktualnosci-szkolne/672-montaz-slowno-muzyczny-pt-szczescie-jest-wyborem

2. Wizyta delegacji z Chrowacji

 http://zs1poz.pl/aktualnosci-szkolne/674-wspolpraca-ze-szkola-podstawowa-strahoninec-w-chorwacji-w-ramacj-programu-erasmus-ka1

 

Wykorzystanie drukarek 3D oraz aparatu cyfrowego z Laboratorium Przyszłości

 

 

 

 

 

 


 ROK SZKOLNY 2023/24

 

 

 

 Projekt: "Tabliczka mnożenia w 3D"

 

 

Projekt: "Naukowe zajęcia intergracyjne dla klas 6a i 6b"

W czwartek 19 października w szkole odbyły się zajęcia integracyjne dla klas 6a i 6b. Uczniowie pod czujnym okiem wychowawców Pani Anny Wiorek oraz Pani Bożeny Szychowskiej mogli doświadczyć, że nauka wcale nie musi być nudna. Dzięki pomocom dydaktycznym zakupionym w ramach projektu Laboratorium Przyszłości  dzieci mogły budować obwody elektryczne, przy tym poznać symbole graficzne i płynnie je odtwarzać przy użyciu zestawów naukowych.

Wspaniale młodzież przygotowała się także do udziału w konkursie ekologicznym "Zdrowe życie", który został przeprowadzony i rozstrzygnięty podczas zajęć. Ocenie komisji konkursowej podlegała zdrowa, kolorowa i smaczna eko- kanapka. Młodzież pracując w zespołach dwu- i trzyosobowych stworzyła wzorcowe " drugie śniadania", które powinno znaleźć się w każdym plecaku ucznia naszej szkoły - BRAWO WY!!!. 

Wspólny posiłek - pizza, upłynął na rozmowach i żartach, a mecze siatkarskie, poprzedzone eliminacjami, pozwoliły uwolnić energię i duże emocje w miłej i przyjaznej atmosferze oraz zdrowej rywalizacji. 

Wspólnie spędzony czas zakończył się seansem filmowym, podczas którego młodzież wygodnie na materacach i leżakach zakupionych w ramach szkolnego budżetu obywatelskiego, przy świeżym, aromatycznym popcornie mogła odetchnąć po całym niemalże dniu spędzonym w szkole. 

Zapraszamy do fotorelacji z zajęć 👍🤩👍 z wykorzystaniem aparatu cyfrowego z Laboratorium Przyszłości.

 

 

 

Obchody Narodowego Święta Niepodległości

z drukarką 3D

(zajęcia koła fizycznego 8-11-23)

            Narodowe Święto Niepodległości jest w Polsce obchodzone corocznie 11 listopada dla upamiętnienia odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918, po 123 latach zaborów (1795–1918). Z okazji 105 rocznicy tego ważnego wydarzenia dla każdego Polaka w naszej szkole, 10 listopada odbył się uroczysty apel. Złoty wydruk Polski 3d umieszczony na fladze narodowej, który powstał podczas zajęć koła fizycznego został zaprezentowany społeczności szkolnej podczas szkolnych obchodów Narodowego Święta Niepodległości.

 Filmik do tematy tutaj

 

Budujemy obwody elektryczne

(zajęcia koła fizycznego)

            Na zajęciach koła fizycznego „Budujemy obwody elektryczne” uczniowie poznali zasady przepływu prądu elektrycznego. Dowiedzieli się, że obwód elektryczny to układ elementów tworzących drogę zamkniętą dla prądu elektrycznego. Obwód elektryczny tworzą: źródła prądowe i napięciowe, przewody elektryczne, włączniki oraz odbiorniki. Uczniowie z pasją budowali obwody elektryczne i świetnie się przy tym bawili.

Na zajęciach zostały wykorzystane zestawy naukowe zakupione w ramach projektu Laboratorium Przyszłości.


 

Filmik do tematu tutaj.

 

Projektowanie w klasie 2b

 Po przeczytaniu lektury " Pilot i ja" Adama Bahdaja uczniowie klasy 2b korzystając z klocków SkriKit ( Laboratorium Przyszłości) zbudowali własne projekty pojazdów latających, którymi wybiorą się w podróż pełną niezwykłych przygód.

Temat zajęć:

Baśnie, bajki i legendy - elementy charakterystyczne dla każdej opowieści. Wykorzystanie zestawu konstrukcyjnego SkriKit (LP)

Członkowie kółka plastycznego z klasy 3a na zajęciach projektowali charakterystyczne elementy, po których można rozpoznać, o jakiej bajce mowa. Powstało łóżko Śpiącej Królewny, chatka z „Bajki o Jasiu i Małgosi”, renifer Rudolf, Święty Mikołaj i wiele innych.

AAALABORAPRZEWOZ

 

🍽️Kolorowe, pachnące pyszności fizyczne🍽️

Zapraszamy na fotorelację z zajęć koła fizycznego, na których uczniowie bawili się świetnie. Było naukowo, kolorowo, pachnąco i bardzo smacznie. 

"Jesteśmy dumni z naszych naleśników oraz bogatsi w wiedzę i nowe umiejętności, które wykorzystamy w życiu codziennym 👍🏼"

Szkolni fizycy

Wspieramy wolontariat szkolny - członkowie koła fizycznego wyprodukowali podczas zajęć piękne, kolorowe i pachnące mydełka glicerynowe. 

 

Projekt: "Świateczna choinka w 3D"

Święta tuż, tuż. W prawie każdym domu stoją już pięknie przystrojone choinki. Klasa 2b w swojej sali udekorowała świąteczne drzewko ozdobami wydrukowanymi w drukarce 3D, którą otrzymaliśmy w ramach programu Laboratorium Przyszłości. 

 

 Przedświateczne warsztaty: Świeczki

Uczniowie klasy 6b pod okiem p. Bożeny Szychowskiej i korzystając z doświadczenia członków koła fizycznego wykonali wspaniałe świeczki, które ozdobią, w tym roku stoły wigilijne w ich domach. Zdjęcia z zajęc wykonana apoaratem fotograficznym  zakupionym w ramach Laboratroum Przyszlości.

 

Drukarka 3d - świątecznie 🎄💖🎄

Na zajęciach koła fizycznego uczniowie wykonali świąteczne wydruki 3d , które następnie pomalowali, ozdobili i przekazali opiekunowi szkolnego wolontariatu na kiermasz świąteczny. 

Wesołych Świąt 🎄🎁🎄

 

 

 

Z drukarką 3d wspieramy szkolnych czytelników

Na zajęciach koła fizycznego zostały wydrukowane fiszki, którymi nauczyciel biblioteki szkolnej nagrodzi w każdym miesiącu, w II półroczu roku szkolnego 2023/24 klasy wyróżniające się największą  aktywnością czytelniczą w oddziałach I-III w naszej szkole.

 

https://youtube.com/shorts/_7EIQpTAXMs?feature=share

 

Pomoc w nauce matematyki z drukarką 3d

Na zajęciach koła fizycznego uczniowie wydrukowali model układu współrzędnych składający się z 3 elementów: dwóch osi i podstawki. Model ten może być wykorzystany do przećwiczenia umiejętności podawania konkretnych współrzędnych oraz nauki mnożenia (na część z elementów podstawki zostały naniesione niektóre wyniki mnożenia). Ruchome osie umożliwiają również stworzenie różnych prostokątów, których powierzchnię uczniowie mogą później obliczyć.

Model będzie szczególnie przydatny uczniom naszej szkoły na zajęciach z matematyki.

 

 

ZABAWY SWOBODNE W ŚWIETLICY

 

 

 

 

 

❄️💧❄️💧❄️Ciecz nieniutonowska, śnieżna ciecz❄️💧❄️💧❄️

Ciecz nienewtonowska to ciecz, której lepkość nie jest wielkością stałą, lecz uzależnioną od siły nacisku. Im mocniej ją naciskamy, tym większy stawia opór, im łagodniej, tym bardziej przypomina ciecz taką jak woda . 

Zapraszamy na fotorelację z ciekawych zajęć kółka fizycznego. Wykorzystano do tego celu aparat zakupiony w ramach projektu Laboratorium Przyszłości.

 

 

 

🍎😋🍎  Fizyka w kuchni - Kisiel  🍎 😋🍎

Oto kolejne zajęcia z cyklu fizyka w kuchni Kilka jabłek, troszkę wody, skrobia ziemniaczana, barwnik i cukier to wszystkie składniki, które połączone w odpowiednich proporcjach smakowały wyśmienicie . Nasz kisiel jabłkowy był smaczny, prosty w przygotowaniu i bardzo zdrowy.

 

 

 

W Dniu Patrona klasa 2b zbudowała makietę Biskupina korzystając z klocków SkriKit ( Laboratorium Przyszłości

 

*** Konkurs "Jesteś najfajniejsza" ***

Z inicjatywy samorządu uczniowskiego w naszej szkole został przeprowadzony konkurs na najfajniejszą koleżankę w każdej klasie. 

Każda z najfajniejszych została obdarowana naszyjnikiem lub bransoletką, którą wydrukowali członkowie koła fizycznego na drukarce 3d.

*** Serdecznie gratulujemy ***

 

 

 

 

 

 

*** Warsztaty Wielkanocne ***

Zapraszamy na fotorelację z zajęć koła fizycznego, na których uczniowie wykonali zapachowe, kolorowe mydełka wielkanocne. Zdjęcia zostały wykonane aparatem zakupionym w ramach Projektu Laboratorium Przyszłości.

*** WESOŁYCH ŚWIĄT ***

 

 Koniczynki na szczęście dla Historyków od Fizyków

 Przed etapem finałowym Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim szkolni fizycy wspierając historyków wydrukowali na drukarce 3d i przekazali na szczęście amulety, czyli czterolistne koniczynki. ***** Trzymamy kciuki i życzymy sukcesów *****

 

❤️❤️❤️ Serca ❤️❤️❤️

W oczekiwaniu na kwiecień i pewne wspaniałe święto w pracowniach fizycznej i informatycznej wydrukowano kolorowe serducha dla uczniów.

 

🐣🐇🌷Wielkanocna matematyka ekologicznie🌷🐇🐣

Zapraszamy na fotorelację z przedświątecznej lekcji matematyki, na której uczniowie klasy 4c świetnie się bawili przygotowując ozdoby świąteczne z motywami matematycznymi

***Wesołych Świąt***

 

 

 

 

 Świtątecznie w 2b

Przygotowując się do świąt klasa 2b wybrała się na poszukiwania Zająca. Zwierzaki wydrukowane na drukarce 3D ( program Laboratorium Przyszłości) ukryły się na boisku szkolnym. W kilka minut zostały wszystkie odnalezione! Za dobrze wykonane zadanie w sali na uczniów czekały miłe niespodzianki przygotowane przez Zajączka. 

 

 Projekt: "Z sercem na dłoni..."

opis tutaj

Zajęcia z wychowawcą w klasie 6b

Na lekcji wychowawczej uczniowie klasy 6b wybrali się w naukową podróż. Wykorzystano zestawy zakupione w ramach projektu Laboratorium Przyszłości oraz szachy, które wydrukowano dla uczniów w drukarce 3d.

Pojedynek umysłów - II Międzyklasowy Turniej Szachowy 

Na zajęciach koła fizycznego rozegrano  II Międzyklasowy Turniej Szachowy.

W tym roku zwycięzcą  został Fryderyk Picard z klasy 8a, który obronił zeszłoroczny tytuł. Drugie  miejsce wywalczył Paweł Szychowski z klasy 7b, a trzecie - Ignacy Kozakiewicz z klasy 5a.

GRATULUJEMY !!!

Szachy szkolne zostały wydrukowane przez uczniów na drukarce 3D.

 

 

Co to jest powietrze?- projekt klasy 2b

Co to jest powietrze? Skąd wiemy o istnieniu powietrza? Jak wygląda powietrze? Gdzie znajduje się powietrze? Szukając odpowiedzi na te pytania uczniowie klasy 2b przeprowadzili kilka eksperymentów. Do jednego z nich wykorzystali samochód, który poruszał się dzięki balonowi, a dokładnie to powietrze wydobywające się z balonika poruszało pojazd. Samochód wydrukowany został w drukarce 3D ( program Laboratorium Przyszłości)

 

PROJEKT KLASY 2b

Tangram to chińska łamigłówka składająca się z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych. Figury te powstały przez rozcięcie kwadratu. Celem łamigłówki jest ułożenie obrazka z posiadanych figur na podstawie kształtu jego konkurów. Istnieje co najmniej 6500 możliwych wariantów. Dzięki drukarce 3D z programu Laboratorium Przyszłości, na której zostały wydrukowane tangramy,   klasa 2b starała się ułożyć jak najwięcej wariantów tej łamigłówki tworząc również własne wzory.

 

Projekt klasy 2b

 

Projekt Koła fizycznego: badanie natężenia dźwięku.

 

Dzień Sportu z drukarką 3D


"Na szczęście" dla uczniów klas ósmych 

Uczniowie klas siódmych wraz z wychowawczyniami wykorzystując drukarki 3d  przygotowali niespodzianki dla ósoklasisów .- podkowy, które są symbolem powodzenia i szczęścia. Wszystko co sobie zaplanujesz ziści się szybciej niż się tego spodziewasz - jeśli ją posiadasz.

Życzymy Wam szczęśliwego całego roku szkolnego 2024/2025.

 

 Wycieczka integracyjna do Sierakowa

 tutaj

Dzień Chłopaka w klasach 7a i 7b z drukarką 3d

W tym roku dziewczynki z klas 7a i 7b z wychowawczyniami przygotowały niespodzianki kolegom z klasy: były breloczki - wydrukowane dzięki drukarkom 3d, laurki z życzeniami, słodkości i zdrapki.

Wszystkim chłopakom w szkole składamy

Najserdeczniejsze Życzenia

 

 LISTOPADOWE PROJEKTY

 

 Obchody Dnia 11 listopada tutaj

 Projekt Wiwat Niepodległa tutaj

Konkurs "Jesienny Przebieraniec" tutaj

Bożonarodzeniowy kiermasz z drukarką 3D

tutaj

 

 

❤️❤️❤️Walentynki z drukarką 3D❤️❤️❤️

Walentynki, znane jako święto zakochanych, ewoluują w Polsce, stając się okazją do celebrowania nie tylko romantycznych relacji, ale także przyjaźni oraz samodzielnego obdarowywania się. 

W tym roku z inicjatywy wychowawczyń klas siódmych oraz członków koła fizycznego obdarowano serduchami wydrukowanymi drukarką 3D społeczność szkolną, z przesłaniem:

"❤️❤️❤️Życzymy duuużo miłości❤️❤️❤️"

 Zajęcia rozwijające zainteresowania: "Mały artysta"

Pojazdy kosmiczne - wykorzystanie klocków konstrukcyjnych w 1a.

tutaj

___________________________________________

Zajęcia w przedszkolu z wykorzystaniem robota Photon SEL moduł Edukacja Społeczno - Emocjonalna.

Zdjęcie z matą na podłodze -  ćwiczenie majace na celu doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji oraz rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów. Do zadania wykorzystano Robota Photon oraz matę edukacyjną - storytelling.

Zdjęcie z fiszkami - ćwiczenie mające na celu doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, umiejętność rozumienia, co dzieje się z ciałem podczas przeżywania określonych emocji. Do wykonania wykorzystano fiszki z emocjami z zestawu Photon.

tutaj

______________________________________

 

 

Zajęcia swobodne w świetlicy charakteryzują się tym, że dzieci wykorzystują swoją wyobraźnię korzystając z zasobów szkoły zakupionych w ramach programu Laboratorium Przyszłości. tutaj znajdują się przykłady takich prac z wykorzyystaniem kloców konstrukcyjnych.

 

________________________________

Wielkie budowle świata z drukarką 3D - KOLOSEUM

W ramach zajęć koła fizycznego uczniowie przygotowują wystawę pt. WIELKIE BUDOWLE ŚWIATA z drukarką 3d w ramach obchodów jubileuszu szkoły.

Koloseum, znane również jako Amfiteatr Flawiuszów, to monumentalna budowla w Rzymie, której budowę rozpoczęto w latach 70–72 n.e. za panowania cesarza Wespazjana, a ukończono w 80 n.e. za jego syna, cesarza Tytusa. Było to miejsce widowiskowych walk gladiatorów, polowań na dzikie zwierzęta i innych publicznych rozrywek. Koloseum mogło pomieścić około 50 tysięcy widzów i stało się symbolem potęgi Imperium Rzymskiego. Mimo upływu wieków i licznych zniszczeń, pozostaje jednym z najważniejszych zabytków starożytności i ikoną Rzymu.

 ______________________________________

Fizyka w kuchni - racuchy

Przygotowanie racuchów może być doskonałą lekcją fizyki. Podczas ich powstawania zachodzą fascynujące zjawiska, które łączą naukę z praktyką. Oto kilka przykładów:

  • Reakcja chemiczna drożdży: W cieście drożdżowym drożdże wytwarzają dwutlenek węgla, który sprawia, że racuchy stają się puszyste. To świetny sposób, aby zaobserwować proces fermentacji w praktyce!

  • Przewodnictwo cieplne: Smażenie na patelni to doskonały przykład przenoszenia ciepła. Rodzaj tłuszczu oraz materiał patelni wpływają na równomierne wysmażenie racuchów.

  • Rozszerzalność gazów: Podczas smażenia pęcherzyki gazu oraz para wodna uwięzione w cieście rozszerzają się dzięki wysokiej temperaturze, nadając racuchom lekkości.

  • Reakcja Maillarda: Złocista skórka racuchów to efekt reakcji chemicznej między cukrami a białkami, która zachodzi pod wpływem wysokiej temperatury. To właśnie dzięki temu smażone racuchy wyglądają tak apetycznie!

Przygotowanie racuchów to nie tylko sposób na smaczny posiłek, ale także wspaniała okazja do zgłębienia tajników fizyki w codziennym życiu. Kuchnia to laboratorium, w którym nauka nabiera praktycznego wymiaru!

Zdjęcia z zajęć wykonano aparatem fotograficznym zakupionym w ramach projektu Laboratorium Przyszłości.

 

_________________________________________________

 

Dzień Kobiet z drukarką 3D – kreatywność i życzenia!

8 marca w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Kobiet w wyjątkowy sposób! Uczniowie klas 7a i 7b postanowili zrobić coś niezwykłego dla swoich koleżanek z klasy. Dzięki użyciu nowoczesnej drukarki 3D stworzyli piękne niespodzianki, które wzbudziły wiele uśmiechów i radości. To była doskonała okazja, aby połączyć kreatywność z technologią, pokazując, jak pasje mogą przynosić radość innym.

Serdecznie zapraszamy do fotogalerii, gdzie możecie zobaczyć efekty pracy uczniów.

 

 

_______________________________________________________________

Poznajemy dłoń ludzką z drukarką 3D – nauka w nowoczesnym wydaniu!

Podczas zajęć koła fizycznego uczniowie w ramach korelacji międzyprzedmiotowej połączyli naukę z technologią i wydrukowali w 3D ludzką dłoń – precyzyjnie odwzorowane kości dłoni. Wydruk ten stanie się nieocenionym wsparciem w lekcjach biologii, gdzie posłuży jako model do zgłębiania tajników budowy ludzkiego ciała. Dzięki współpracy fizyki i biologii uczniowie mogli nie tylko rozwijać swoje umiejętności techniczne, ale także zdobywać wiedzę w fascynujący, praktyczny sposób.

Ciekawostki o dłoni:

  • Ludzka dłoń składa się z 27 kości, które umożliwiają precyzyjne ruchy i chwytanie. To więcej niż jedna czwarta wszystkich kości w ludzkim ciele!

  • Kciuk, choć ma tylko dwa paliczki, odgrywa kluczową rolę w zdolności chwytania przedmiotów – to on odróżnia nas od większości zwierząt.

Serdecznie zapraszamy na lekcje biologii, gdzie wydrukowane modele dłoni pomogą uczniom zrozumieć jej skomplikowaną budowę i funkcje. Nauka przez doświadczenie – to przyszłość edukacji! 😊

 

 

________________________________________________________

Amfora z drukarki 3D na lekcji języka polskiego

Amfora to naczynie o charakterystycznym kształcie, znane już w starożytności. Wyróżnia się smukłą formą, dwiema uchwytami oraz wydłużonym dnem, często stożkowym. Była używana przede wszystkim do przechowywania i transportu płynów, takich jak oliwa czy wino, ale również sypkich produktów, jak zboża.

Ciekawostki:

  • Amfory były tworzone z gliny i zdobione misternymi wzorami, które często opowiadały historie z życia codziennego lub mitologii.

  • Wiele z nich odnaleziono na wrakach statków, co ukazuje ich znaczenie w handlu morskim starożytnych cywilizacji.

  • Nazwa „amfora” pochodzi z języka greckiego i oznacza „naczynie z dwoma uchwytami”.

W kontekście języka polskiego w szkole podstawowej amfora jest omawiana jako motyw literacki, kulturowy i historyczny. Jest to temat, który daje możliwość wprowadzenia uczniów w świat starożytnej kultury, rozwijając przy tym umiejętność analizy tekstu, tworzenia opisów czy wyobraźni plastycznej.

Na zajęciach koła fizycznego uczniowie przygotowali modele amfor z drukarki 3D, które zostały wykorzystane na kreatywnej lekcji języka polskiego.

 


________________________________

Wielkie budowle świata z drukarką 3D - PIRAMIDY w GIZIE – monumentalne cuda starożytności

W ramach naszego cyklu Wielkie Budowle Świata przenosimy się do starożytnego Egiptu, by odkryć tajemnice jednych z najsłynniejszych konstrukcji w dziejach ludzkości – piramid w Gizie.

Kompleks ten składa się z trzech głównych piramid: Cheopsa, Chefrena i Mykerinosa. Największa z nich, Wielka Piramida Cheopsa, została zbudowana około 2560 roku p.n.e. i była jednym z Siedmiu Cudów Świata Antycznego – jedynym, który przetrwał do naszych czasów. Ich budowa wciąż budzi podziw i pytania. Jak starożytni Egipcjanie, pozbawieni współczesnych technologii, wznosili tak monumentalne budowle?

Piramidy służyły jako grobowce dla faraonów, symbolizując potęgę i boskość władcy. Każda z nich była częścią większego kompleksu, obejmującego świątynie oraz drogi procesyjne. Do dziś fascynują one archeologów, historyków i miłośników historii, będąc pomostem między współczesnością a zamierzchłymi czasami.

W naszej szkole uczniowie koła fizycznego, w ramach rozwijania umiejętności technicznych i interdyscyplinarnego podejścia, wydrukowali model 3D piramid. Ten wyjątkowy projekt pozwala lepiej zrozumieć proporcje i precyzję budowli.

Zapraszamy serdecznie do naszej fotogalerii i przenieście się w fascynujący świat starożytnego Egiptu.

 _______________________________________________________

Wielkie budowle świata z drukarką 3D - Piramida Inków – zagadka starożytnej Ameryki Południowej

Kontynuując nasz cykl Wielkie Budowle Świata, przenosimy się do Ameryki Południowej, gdzie w sercu dawnego imperium Inków znajdują się niezwykłe piramidy. Chociaż Inkowie kojarzeni są głównie z wspaniałymi miastami, takimi jak Machu Picchu, pozostawili także monumentalne budowle, które zadziwiają swoją precyzją i funkcjonalnością.

Piramidy Inków, często schodkowe, miały znaczenie rytualne i były miejscem ceremonii religijnych. Budowane z kamienia, wyróżniają się niesamowitą dokładnością w układaniu bloków – bez użycia zaprawy. Symbolizowały bliskość z bogami i harmonię z naturą, co było kluczowe w kulturze Inków.

Na zajęciach koła fizycznego uczniowie zainspirowali się tą niezwykłą budowlą i wydrukowali model 3D jednej z piramid. Dzięki temu mogli lepiej zrozumieć jej strukturę i odnaleźć piękno w technicznych rozwiązaniach starożytnych cywilizacji.

 ____________________________________________________

Fizyka w kuchni – tajemnice naleśników!

Kto by pomyślał, że smażenie naleśników to doskonała okazja, by przyjrzeć się zjawiskom fizycznym? Podczas przygotowywania tego popularnego dania zachodzą różnorodne procesy, które można zrozumieć dzięki nauce. Oto kilka przykładów fizyki w kuchni:

  • Przewodnictwo cieplne: Patelnie wykonane z różnych materiałów przewodzą ciepło w różnym tempie, co wpływa na równomierność smażenia naleśników. Ważne jest też użycie odpowiedniego tłuszczu, który zapewnia równomierne rozprowadzenie ciepła.

  • Lepkość ciasta: Konsystencja ciasta na naleśniki decyduje o tym, jak cienką warstwę można rozprowadzić na patelni. Lepkość wpływa również na to, jak naleśnik się smaży i jak łatwo go odwrócić.

  • Złocista skórka: Proces tworzenia idealnego koloru naleśnika to zasługa reakcji Maillarda, w której cukry i białka w cieście reagują pod wpływem wysokiej temperatury, nadając naleśnikom apetyczny wygląd i smak.

Na zajęciach koła fizycznego w naszej szkole uczniowie mieli okazję zgłębić te procesy podczas przygotowywania naleśników. W ramach projektu Laboratorium Przyszłości do dokumentacji ich pracy wykorzystano aparat fotograficzny, dzięki czemu możemy podziwiać efekty tych kulinarnych eksperymentów.

 

Smaczna nauka to doskonała zabawa!

 ________________________________________________________________

Katedra Notre-Dame w Paryżu – perła gotyckiej architektury

W ramach naszego cyklu Wielkie Budowle Świata przenosimy się do serca Francji, aby poznać historię jednej z najsłynniejszych świątyń na świecie – Katedry Notre-Dame w Paryżu. Ta gotycka perła, wzniesiona na wyspie Île de la Cité, zachwyca swoją architekturą, historią oraz duchem wielowiekowej kultury.

Budowę katedry rozpoczęto w 1163 roku za czasów biskupa Maurice’a de Sully. Prace trwały ponad dwa wieki, a jej monumentalna fasada, witraże i charakterystyczne wieże stały się ikonami gotyku. Notre-Dame była świadkiem wielu ważnych wydarzeń historycznych, takich jak koronacja Napoleona Bonaparte w 1804 roku. Pomimo pożaru w 2019 roku, który zniszczył część dachu i iglicę, katedra nadal symbolizuje piękno oraz odporność kulturowego dziedzictwa.

W naszej szkole uczniowie koła fizycznego, zainspirowani majestatem Katedry Notre-Dame, wydrukowali model 3D tej budowli przy użyciu nowoczesnej technologii druku 3D. 

Zapraszamy do naszej fotogalerii, gdzie możecie zobaczyć efekty pracy uczniów oraz piękno tej historycznej budowli w miniaturze. Odkryjcie z nami fascynujący świat wielkich dzieł architektury!

 

 _____________________________________________________________

 

Biały Dom – symbol amerykańskiej demokracji

Kontynuując nasz cykl Wielkie Budowle Świata, tym razem przenosimy się do Stanów Zjednoczonych, aby bliżej poznać Biały Dom – jedną z najbardziej rozpoznawalnych budowli na świecie. Jest on nie tylko rezydencją prezydenta USA, ale także symbolem demokracji i historii tego kraju.

Biały Dom, położony w Waszyngtonie, został zaprojektowany przez architekta Jamesa Hobana, a jego budowę zakończono w 1800 roku. Budynek jest utrzymany w stylu neoklasycystycznym, co odzwierciedla wzniosłe ideały republikańskie. W swojej historii budowla przeszła kilka przebudów, w tym odbudowę po pożarze w 1814 roku, który miał miejsce podczas wojny brytyjsko-amerykańskiej. Warto również wspomnieć, że Biały Dom zawiera ponad 130 pomieszczeń, w tym Gabinet Owalny, miejsce, gdzie podejmowane są kluczowe decyzje dla kraju.

Nasza szkoła, w ramach zajęć koła fizycznego, postanowiła oddać hołd temu historycznemu budynkowi. Uczniowie wydrukowali model 3D Białego Domu.

Zapraszamy serdecznie do naszej fotogalerii - odkryjcie Biały Dom w miniaturze i poznajcie bliżej tę wyjątkową budowlę!

 

_____________________________________________________________________

Wielkie budowle świata z drukarką 3D - Krzywa Wieża w Pizie – architektoniczny cud z przechyłem

W ramach naszego cyklu Wielkie Budowle Świata zapraszamy do podróży do włoskiej Pizy, gdzie znajduje się jedna z najbardziej rozpoznawalnych budowli na świecie – Krzywa Wieża w Pizie. To dzieło sztuki architektonicznej jest znane nie tylko ze swojego unikalnego przechyłu, ale także z bogatej historii i niezwykłej precyzji konstrukcji.

Budowę wieży rozpoczęto w 1173 roku jako dzwonnicę dla katedry w Pizie, jednak już w trakcie prac zauważono, że fundamenty na podmokłym gruncie powodują przechył. Mimo to budowę kontynuowano przez około 200 lat, a wieża osiągnęła wysokość 56 metrów i przechył, który stał się jej znakiem rozpoznawczym. Przez wieki podejmowano liczne próby stabilizacji budowli, a dziś, dzięki nowoczesnym technologiom, możemy podziwiać ją w całej okazałości.

Na zajęciach koła fizycznego w naszej szkole uczniowie wydrukowali modelu 3D Krzywej Wieży w Pizie przy użyciu drukarki 3D. 

Serdecznie zapraszamy do naszej fotogalerii, gdzie znajdziecie  miniaturowy model tej słynnej budowli.

 

_________________________

 _________________________________________________________________________________

Wielkie budowle świata z drukarką 3D - Wieża Eiffla – symbol Paryża i innowacji technicznych

W ramach naszego cyklu Wielkie Budowle Świata przenosimy się do malowniczego Paryża, by przyjrzeć się jednej z najsłynniejszych konstrukcji na świecie – Wieży Eiffla. Ta niezwykła budowla, nazwana na cześć jej konstruktora Gustave’a Eiffla, to nie tylko symbol Francji, ale także prawdziwy przełom w dziedzinie inżynierii.

Wieżę wybudowano w latach 1887–1889 na potrzeby Wystawy Światowej, która odbywała się z okazji setnej rocznicy Rewolucji Francuskiej. Początkowo budziła kontrowersje i krytykę, jednak szybko zyskała uznanie i stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów na świecie. Jej konstrukcja składa się z 18 tysięcy metalowych części i waży ponad 10 tysięcy ton, a mimo to imponuje lekkością formy i elegancją. Obecnie Wieża Eiffla jest odwiedzana przez miliony turystów rocznie i stanowi inspirację dla wielu pokoleń.

W naszej szkole uczniowie koła fizycznego, zafascynowani tą ikoniczną budowlą, wydrukowali model 3D Wieży Eiffla przy użyciu nowoczesnej drukarki 3D.

Zapraszamy serdecznie do fotogalerii, gdzie możecie podziwiać miniaturową wersję Wieży Eiffla.

 

_______________________________________________

 

Turniej Szachowy 2024/2025 – emocje i rywalizacja!

W ramach obchodów Jubileuszu Szkoły Podstawowej nr 57 w Poznaniu uczniowie mieli okazję wziąć udział w wyjątkowym Turnieju Szachowym, który odbył się w ramach zajęć koła fizycznego. Rozgrywki trwały trzy tygodnie – począwszy od czwartku 20 lutego 2025 roku, o godzinach 15:40–17:25. Każdy mecz był zacięty, pełen emocji i wymagał od graczy koncentracji oraz strategicznego myślenia.

Wyniki turnieju:

  • I miejsce: Jędrzej Ryba (klasa 8b)

  • II miejsce: Paweł Szychiowski (klasa 8b) oraz Jan Łubecki (klasa 5c)

  • III miejsce: Krzysztof Krzyżyński (klasa 6b)

  • IV miejsce: Gabriel Tomczak (klasa 8a)

  • V miejsce: Ignacy Kozakiewicz (klasa 6a)

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom za ich wytrwałość i zaangażowanie!

Zapraszamy również do naszej fotorelacji z turnieju, która została wykonana aparatem fotograficznym zakupionym w ramach projektu Laboratorium Przyszłości. Zobaczcie uchwycone emocje i najlepsze momenty rozgrywek – szachowa pasja w pełnej krasie!

Maszyna losująca oraz medale zostały przygotowane przez szkolnych fizyków z wykorzystaniem drukarki 3d.

 

 ___________________________________________________________

Pomoce dydaktyczne z drukarki 3D

Dzięki modelom, które wydrukowali uczniowie na zajęciach matematyczno-fizycznych nauka wzorów skróconego mnożenia okazała się łatwa, a kątomierze będą na bieżąco wykorzystywane na lekcjach matematyki.

 

Fizyka w kuchni – gofry 

Kuchnia to doskonałe miejsce na obserwowanie zjawisk fizycznych, które na co dzień pozostają niezauważone. Uczniowie koła fizycznego mieli okazję zgłębić tajniki nauki podczas niezwykłych zajęć pod tytułem „Fizyka w kuchni – gofry”. Wspólnie upiekli chrupiące i złociste gofry, przy okazji poznając procesy fizyczne zachodzące podczas ich przygotowania.

Na etapie przygotowania ciasta można było zaobserwować proces mieszania składników, podczas którego mąka, mleko, jajka i cukier tworzyły jednolitą masę. W tym momencie fizyka ukazuje zjawisko lepkości – czyli oporu stawianego przez ciecz podczas jej przepływu. Po dodaniu proszku do pieczenia następowało uwalnianie gazu w postaci dwutlenku węgla, co jest efektem reakcji chemicznej. To właśnie ten gaz tworzy pęcherzyki w cieście, nadając gofrom lekkości i puszystości.

Podczas pieczenia gofrów na gorącej płycie maszyny, uczniowie mogli zaobserwować zjawisko przewodnictwa cieplnego. Ciepło przenoszone z metalowej powierzchni do ciasta powoduje jego równomierne wypiekanie. Dodatkowo zachodzi proces karmelizacji – cukry zawarte w cieście przekształcają się w związki aromatyczne i barwią gofry na złocisty kolor.

Po zakończeniu naukowego eksperymentu przyszedł czas na degustację! Uczniowie cieszyli się pysznymi goframi podanymi z bitą śmietaną, domowym dżemem ze spiżarni pani Szychowskiej, która jest opiekunką koła, oraz świeżymi owocami – bananem, mandarynkami i mango. Walory smakowe gofrów wywołały uśmiechy na twarzach uczestników zajęć i były doskonałym zwieńczeniem naukowych obserwacji.

Zajęcia były nie tylko okazją do zgłębiania fizyki, ale również do wspólnej zabawy i kulinarnych eksperymentów. Uczniowie pokazali, że nauka może być smakowita, a zjawiska fizyczne obecne są w każdej dziedzinie naszego życia – nawet w kuchni.

Zdjęcia z zajęć wykonano aparatem fotograficznym zakupionym w ramach projektu Laboratorium Przyszłości.

Zapraszamy do fotogalerii.

 

Wydruki 3D - pomoce dydaktyczne na lekcje matematyki

Zajęcia koła fizycznego w naszej szkole uczniowie, korzystając z nowoczesnej technologii druku 3D, wydrukowali niezwykle przydatne pomoce dydaktyczne z matematyki, które z pewnością uczynią naukę bardziej przystępną i angażującą.

Pierwszym projektem było wydrukowanie szablonu geometrycznego, który zawiera wycięte figury takie jak trójkąty, kwadraty, prostokąty oraz koła. Dodatkowo szablon został wyposażony w linijkę z podziałką i zapisane wzory matematyczne - twierdzenie Pitagorasa oraz wzory na kwadraty sumy i różnicy. Dzięki temu uczniowie mogą lepiej wizualizować pojęcia matematyczne, co czyni naukę bardziej interaktywną.

Kolejny wydruk to zestaw przestrzennych modeli brył geometrycznych. Mamy tu takie kształty, jak stożek, walec, kula, sześcian, graniastosłupy oraz ostrosłup. Każda bryła została precyzyjnie dopasowana do specjalnej bazy z odpowiednimi wycięciami, co ułatwia ich porządkowanie i użycie w trakcie zajęć. Modele te są doskonałym narzędziem do nauki pojęć związanych z objętością, powierzchnią i właściwościami brył.

Wykorzystanie druku 3D, realizowanego w ramach programu Laboratoria Przyszłości, pozwala rozwijać kreatywność uczniów oraz łączyć teorię z praktyką. Druk 3D otwiera przed szkołami nowe możliwości tworzenia unikatowych narzędzi edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów. To również świetny przykład na to, jak można wprowadzić nowoczesność do codziennej nauki.

Inicjatywa ta pokazuje, że nauka może być nie tylko efektywna, ale również inspirująca i pasjonująca.

 

Wielkie budowle świata z drukarką 3D - Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych

Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych (Supreme Court of the United States) jest najwyższym organem władzy sądowniczej w USA, ustanowionym na mocy Konstytucji Stanów Zjednoczonych w 1789 roku. Jego siedziba, znajdująca się w Waszyngtonie, D.C., przy First Street NE, niedaleko Kapitolu, została ukończona w 1935 roku. Monumentalny budynek w stylu neoklasycznym, zaprojektowany przez architekta Cassa Gilberta, nawiązuje swoim wyglądem do greckich świątyń, symbolizując zasady sprawiedliwości i trwałość prawa.

Początki Sądu Najwyższego sięgają 1790 roku, kiedy odbyło się jego pierwsze posiedzenie w Nowym Jorku. Szczegółowe funkcjonowanie sądu określiła ustawa Judiciary Act z 1789 roku. Pierwszym przewodniczącym Sądu Najwyższego był John Jay. Od samego początku organ ten odgrywał kluczową rolę w interpretacji Konstytucji i kształtowaniu amerykańskiego systemu prawnego.

Budynek Sądu Najwyższego jest otwarty dla zwiedzających w dni robocze. Jego imponująca architektura przyciąga wielu turystów, a sama instytucja pozostaje jednym z najważniejszych filarów amerykańskiej  demokracji.

Na zajęciach koła fizycznego uczniowie wydrukowali model tej okazałej budowli. Zapraszamy do fotogalerii!

 

 

Mydełka  świąteczne i wydruki 3D na szczytny cel

Zapraszamy serdecznie na kiermasz, na który przekazano wykonane przez członków szkolnego koła fizycznego - pachnące świętami mydełka glicerynowe oraz wykonane w pracowniach informatycznej i fizycznej wspaniałe wydruki 3D.

 

 

 

Architektoniczne arcydzieło: Modele głowic kolumn z drukarki 3D

Nasza szkoła wzbogaciła swoje zasoby edukacyjne o zestaw trzech wyjątkowych modeli głowic kolumn w stylach doryckim, jońskim i korynckim, które zostały wydrukowane w ramach zajęć koła fizycznego. To nowatorskie połączenie technologii i historii sztuki otwiera przed uczniami zupełnie nowe możliwości nauki i eksploracji.

Każdy model wiernie oddaje charakterystyczne cechy jednego z trzech głównych porządków architektonicznych starożytnej Grecji:

  • Głowica dorycka: Prosta i solidna, reprezentuje funkcjonalność i surowość stylu doryckiego. Idealna do zrozumienia klasycznych fundamentów architektury.

  • Głowica jońska: Charakteryzują ją eleganckie, spiralne woluty, które dodają modelowi wdzięku i lekkości. Wzór harmonii i symetrii.

  • Głowica koryncka: Najbardziej zdobiona z trzech, z bogatymi ornamentami przedstawiającymi liście akantu. To doskonały przykład kunsztu i precyzji starożytnych rzemieślników.

Modele te będą wykorzystywane przede wszystkim podczas zajęć z przedmiotów humanistycznych, takich jak historia sztuki czy architektury. Umożliwiają uczniom dotknięcie i zrozumienie klasycznych stylów architektonicznych w sposób namacalny i nowoczesny. Wydrukowanie ich na drukarce 3D pokazuje, jak współczesna technologia może wspierać edukację i ożywiać historię w oczach młodego pokolenia.

To nie tylko nauka, ale i inspiracja – kto wie, może wśród naszych uczniów są przyszli architekci, którzy kiedyś stworzą własne arcydzieła?

 

 _____________________________

Zajęcia swobodne w świetlicy

tutaj

__________________________________________

Lekcja matematyki w klasie 6b z wykorzystaniem zestawów Elektronic kit

Dnia 9 maja 2025 roku w klasie 6b odbyła się lekcja matematyki, podczas której uczniowie korzystali z zestawów Elektronik Kit zakupionych w ramach projektu Laboratorium Przyszłości. Pracowali w grupach, świetnie się bawiąc i rozwijając swoją kreatywność.. To była wspaniała okazja do nauki przez zabawę i wspólnego działania!

Zapraszamy do fotogalerii🙂

 _______________________________

***Bierzmowanie 2025***

... a w tle drukarka 3D

W tym roku sakrament bierzmowania w naszej szkole nabrał wyjątkowego wymiaru dzięki innowacyjnemu połączeniu tradycji z nowoczesnością. Na zajęciach koła fizycznego uczniowie wydrukowali model Jana Pawła II. Figura jest prezentem i symbolem wdzięczności i szacunku wobec Księdza Proboszcza, który z ogromną cierpliwością i zaangażowaniem przygotowywał nas do tego ważnego momentu w życiu katolika.

Prezent wręczony podczas uroczystości był nie tylko gestem podziękowania, ale także dowodem na to, że wiara i nauka mogą iść ze sobą w parze. Drukarka 3D, choć narzędzie technologiczne, pomogła wyrazić duchową wdzięczność i docenić trud włożony w naszą edukację religijną. To wydarzenie pokazało, że nowoczesne technologie mogą wspierać tradycję i wzmacniać wspólnotę szkolną.

Dziękujemy Księdzu Proboszczowi za jego cierpliwość, zrozumienie oraz nieocenioną pomoc w naszym duchowym wzrastaniu!

 

_______________________________

Kręgle na Dzień Dziecka – siódmoklasiści w akcji!

3 czerwca uczniowie klas siódmych świętowali Dzień Dziecka w wyjątkowy sposób – aktywnie i z uśmiechem, grając w kręgle w centrum rozrywki „Gravitacja”. Była to świetna okazja do integracji, relaksu i wspólnej zabawy poza murami szkoły.

Serdecznie dziękujemy Rodzicom za zorganizowanie tego wyjścia – to dzięki Wam ten dzień był tak wyjątkowy!

Fotorelacja z wydarzenia powstała dzięki aparatowi zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

IMG_20250603_102926697_HDR
IMG_20250603_102400890_HDR
IMG_20250603_102319941_HDR
IMG_20250603_102351661_HDR

 

Początek strony