1.Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.
Jakie są główne cechy Szkoły Promującej Zdrowie?
1.Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
2.Etos zdrowia w szkole.
3.Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.
Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?:
Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej.
Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:
Szkołę promującą zdrowie tworzą lub współuczestniczą w jej tworzeniu:
- uczniowie;
- nauczyciele;
- rodzice;
- inni pracownicy szkoły;
- inne osoby ze społeczności lokalnej.
2. O promocji zdrowia
Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80 dwudziestego wieku. W 1991 r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała Polsce, Czechosłowacji i Węgrom realizację projektu: „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do niej i tak stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Ruch szkół promujących zdrowie rozwija się w Europie i obejmuje obecnie 45 krajów stowarzyszonych w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, którym wspólnie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.
Dyrekcja oraz nauczyciele Zespołu Szkół nr 1 od wielu lat czynili starania o włączenie nas do Wojewódzkiej Sieci SzPZ. Cel swój osiągnęliśmy. Po odbyciu tzw. okresu kandydackiego i spełnieniu wszystkich warunków w maju 2008 roku otrzymaliśmy CERTYFIKAT i zaszczytny tytuł: „Szkoły Promującej Zdrowie”.
Przedmiotem naszych marzeń jest to, aby szkoła stała się w pełni zdrowa, „uśmiechnięta" do której uczniowie będą chodzić z radością. Szkoła nie może wiązać się tylko z uciążliwą pracą, lecz z przygodą, rozrywką, odkrywaniem nowych, interesujących spraw. Uczeń powinien stosować zasady higienicznego trybu życia, w czystym i zdrowym środowisku wiążąc naukę i pracę z urozmaiconym wypoczynkiem, co jest szczególnie ważne w młodszym wieku szkolnym.
Tworzenie SzPZ jest długotrwałym, w zasadzie niekończącym się procesem, gdyż w miejsce problemów rozwiązanych przez społeczność szkolną pojawiają się nowe, wymagające podejmowania kolejnych działań.
Nasze pierwsze nieśmiałe kroki na drodze do promocji zdrowia przerodziły się w działania zdecydowane, konsekwentne, pełne optymizmu i wytrwałości, nacechowane holistycznym podejściem do zdrowia
Cel nadrzędny, jakim kierowaliśmy się od samego początku naszej pracy to:
„Przekonanie członków społeczności szkolnej i lokalnej, że warto inwestować we własne zdrowie, pomnażać je i traktować jako lokatę na przyszłość”.
3.Jak pracujemy?
Zadania, których się podejmujemy wynikają z wnikliwej diagnozy środowiska szkolnego.
- Starannie opracowujemy plany pracy kierując się zasadą, że SzPZ jest szkołą skutecznego i przemyślanego działania.
- W pracach nad realizacją zadań uczestniczą ci nauczyciele, uczniowie i rodzice, którzy sami tego chcą.
- W każdym roku wybieramy do realizacji tylko jeden lub dwa cele priorytetowe, aby sensownie je zrealizować.
- W szkole promującej zdrowie nie ma akcyjności, ale systematycznie zaplanowana i monitorowana praca nad wybranym celem.
PREZENTACJA cz.1
PREZENTACJA cz.2